Medical taping

Het Medical Taping Concept is een verzameling behandelingstechnieken, waarmee het genezingsproces van het lichaam zelf kan worden gestimuleerd, hetgeen leidt tot een kortere herstel- en/of immobiliteitsduur.

Door gebruik te maken van een elastische tape (Cure Tape) kunnen spieren, gewrichten, banden en andere weefsels van buitenaf geholpen worden om optimaal te functioneren tijdens of na een blessure.

De elasticiteit van de tape zorgt voor een vergroting van de onderhuidse ruimte, doordat de huid t.o.v. de onderlaag wordt opgetild. Dit heeft tot gevolg dat er minder druk optreedt op pijnsensoren, haarvaten en lymfevaten. Herstel treedt zodoende sneller op door:* pijndemping * verbeterde bloedcirculatie (o.a. sneller verdwijnen van bloeduitstortingen) * verbeterde lymfe-afvoer

Het toepassingsgebied mag breed genoemd worden. Nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem/ haematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (bijv. RSI, tennis- of golferselleboog).

Enkele voorbeelden van mogelijke behandelingen middels het Medical taping concept: * Schouderklachten * Nekklachten * Instabiliteitklachten schouder * Houdingscorrectie schouders * Bekkeninstabiliteit * Tenniselleboog – epicondylitis lateralis humeri * Golferselleboog – epicondylitis medialis humeri * Carpaal tunnel syndroom * Syndroom van De Quervain * Gekneusde/gebroken rib(ben) * Littekenverklevingen * Rugpijnen * Slijmbeursontsteking * Knieklachten * Spierscheuringen * Shin splint * Hielspoor * Hooikoorts